W lutym 2013 roku, po referendum nad odwołaniem Burmistrza Trzebini, po rozmowach w kręgu znajomych na temat wyniku i ocenie tych działań, grupa osób była zdania, aby powołać aktywne stowarzyszenie, które będzie analizować, oceniać działania radnych i burmistrza, a następnie wspierać lub proponować alternatywne lepsze dla mieszkańców propozycje rozwiązania danego problemu.

Tadeusz Adamczak zwołał w lutym w mieszkaniu prywatnym spotkanie organizacyjne na temat roli, znaczenia, celów i zadań do zrealizowania przez nowe stowarzyszenie, jakie można powołać.

Na spotkanie Pan Adamczak zaprosił 28 osób podobnie myślących a zainteresowanych nową Trzebinią – jej rozwojem gospodarczym i  demokratycznym, rozwojem wiedzy i świadomości mieszkańców w zakresie ich praw i obowiązków, ofertami pracy dla młodych ludzi, powstrzymaniem bezrobocia i wyjazdów za granicę młodych ludzi, przyjaznymi decyzjami dla rozwoju przedsiębiorczości.

W dniu 28.02.2013 roku grupa osób podjęła uchwałę powołującą założenie stowarzyszenia zwykłego o nazwie „Wspólna Trzebinia”.

Na przewodniczącego i przedstawiciela stowarzyszenia wybrany został Tadeusz Adamczak.

Powołano zarząd w składzie:

  • Mikołaj Rey wiceprzewodniczący, 
  • II wiceprzewodniczący Sylwester Woch,
  • Anna Sadło-Ostafin – sekretarz,
  • Zbigniew Dudek – skarbnik.

Uzgodniono regulamin stowarzyszenia, którego celem jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju demokracji w duchu społeczeństwa obywatelskiego, w tym wspieranie i podejmowanie  inicjatyw społecznych i gospodarczych gminy, podejmowanie działań informacyjnych na  rzecz pobudzenia aktywności społeczeństwa w życiu publicznym gminy, wspieranie dobroczynności i działań charytatywnych, współpraca z placówkami szkolnymi, inicjowanie działań na forum samorządu lokalnego.

Stowarzyszenie cele realizuje przez: zabieranie głosu na forum publicznym, współpracę z organami administracji i innymi  instytucjami ,z partnerami społecznymi, współpracę z samorządem wojewódzkim, powiatowym,  gminami  ościennymi (gminami Chrzanowa, Krzeszowic, Olkusza, Libiąża, Alwerni). Kierowanie postulatów do administracji  publicznej oraz władz, organizowanie prelekcji, odczytów, spotkań i konferencji, wydawanie biuletynu informacyjnego, działania na rzecz swobodnego dostępu do informacji, niezbędnej dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Aktualizacja z dn. 10 lipca 2014 r.:

W kwietniu 2014 r. obaj v-ce przewodniczący i sekretarz ze względu na osobiste prośby z powodu licznych obowiązków zawodowych złożyli rezygnację z pełnionych funkcji w Zarządzie Stowarzyszenia.

Uchwałą z dn. 10 lipca 2014 r. powołano nowy zarząd w składzie:

  • Tadeusz Adamczak – przewodniczący,
  • Daniel Maliszczak – I v-ce przewodniczący,
  • Marian Malczyk – II v-ce przewodniczący,
  • Wojciech Hajduk – sekretarz,
  • Zbigniew Dudek – skarbnik,
  • Bartłomiej Hajduk – asystent d/s promocji i wizerunku w mediach.

Aktualizacja z dn. 11 lipca 2016 r.:

Uchwałą zmieniono Zarząd Stowarzyszenia i powołano nowy Zarząd w składzie:

  • Tadeusz Adamczak – przewodniczący,
  • Daniel Maliszczak – v-ce przewodniczący,
  • Wojciech Hajduk – członek zarządu,
  • Bartłomiej Hajduk – sekretarz,
  • Zbigniew Dudek – skarbnik.